×

Två evangelier: Vilket tror du på och vilket delar du?

Jonathan Leeman:

Vilket “evangelium” tror du på?

Ditt svar på denna fråga har en direkt koppling till vad du anser om församlingstukt. Därför är det viktigt att vi kontrollerar att vi verkligen talar om samma evangelium innan vi går vidare.

Nedan följer två “versioner” av evangeliet. Skillnaden är hårfin. Den första versionen kommer nog att slå igen dörrarna för allt tal om församlingstukt. Det andra kommer däremot att få igång diskussionen om församlingstukt.

Evangelium 1: Gud är helig. Vi har alla syndat och skilts från Gud. Men Gud sände sin Son för att dö på korset och återuppstå så att vi kan bli förlåtna. Alla som tror på Jesus kan få evigt liv. Vi är inte rättfärdiga genom gärningar. Vi är rättfärdiga genom tron allena. Evangeliet kallar därför alla människor till att “bara tro!” En villkorslöst kärleksfull Gud tar emot dig som du är.

Evangelium 2: Gud är helig. Vi har alla syndat och skilts från Gud. Men Gud sände sin Son för att dö på korset och återuppstå så att vi kan bli förlåtna och börja följa Sonen som Kung och Herre. Alla som omvänder sig och tror kan få evigt liv, ett liv som börjar idag och sträcker sig till evigheten. Vi är inte rättfärdiga genom gärningar. Vi är rättfärdiga genom tron allena, men den frälsande tron är aldrig allena. Evangeliet kallar därför alla människor att “omvända sig och tro.” En Gud som älskar dig mot alla odds kommer ge dig motsatsen till vad du förtjänar, och sedan göra så att du genom Andens kraft kan bli helig och lydig som hans Son. Genom att försona dig med sig, försonar Gud dig också med sin familj, församlingen, och gör så att ni som hans folk kan representera hans egen heliga karaktär och treeniga ära.

Så, vad tycker du? Vilket av dessa två evangelier stämmer bäst överens med vad du tror att Bibeln lär ut?

Den första versionen lägger tyngdpunkt på Kristus som Frälsare. Den andra versionen lägger tyngdpunkten på Kristus som Frälsare och Herre.

Den första versionen pekar på  Kristi verk i det nya förbundet—förlåtelsen. Det andra inkluderar både detta och Andens verk i det nya förbundet—pånyttfödelsen.

Den första versionen pekar på den nya ställning som kristna har som Guds barn. Den andra versionen inkluderar både denna nya ställning och den nya arbetsbeskrivningen som kristna får som medborgare i Kristi rike.

Den första versionen pekar på den kristnes förening med Kristus. Den andra pekar på den kristnes förening med Kristus och Kristi folk.

Om din uppfattning om evangeliet stannar kvar i den första versionen, så kommer inte församlingstukt, eller denna bok, vara speciellt användbar. Men om du omfamnar allt i den andra versionen, finns det ju mer att tala om. Förutom att församlingstukt är ett klart bibliskt påbud, så är det också en sanning som naturligt följer av helheten i den andra versionen.

Allt som står i den första versionen är sant, men det innebär ju inte per automatik att hela sanningen inkluderas eller täcks in. Om det bara lämnas där som det är, kan det leda till att man riskerar att tro på vad man brukar kalla “billig nåd”. Den andra versionen tror jag är en mer robust beskrivning av Bibelns evangelium, och troligen en rakare väg att gå för att nå en djupare uppfattning om den sortens nåd som kallar kristna till att ta upp sina kors och följa Jesus på heligt uppdrag.

—Jonathan Leeman, Church Discipline: How the Church Protects the Name of Jesus (Crossway, 2012), 11-13.

 

Översatt av evangeliecentrerat.se

Is there enough evidence for us to believe the Gospels?

In an age of faith deconstruction and skepticism about the Bible’s authority, it’s common to hear claims that the Gospels are unreliable propaganda. And if the Gospels are shown to be historically unreliable, the whole foundation of Christianity begins to crumble.
But the Gospels are historically reliable. And the evidence for this is vast.
To learn about the evidence for the historical reliability of the four Gospels, click below to access a FREE eBook of Can We Trust the Gospels? written by New Testament scholar Peter J. Williams.
LOAD MORE
Loading