×

Studenter, kasta inte bort er sommar

Studenter, ni vet att det är slut på vårterminen när ni pluggar utomhus fastän det är 14 grader och kastar frisbee fastän det är mulet och blåsigt. Ni är trötta på skolan, redo att gå hem och mer än redo för varmt väder – det är dags för sommarlov!

Men innan ni vet ordet av är augusti här – solbrända, luspanka och (flämt!) redo att flytta tillbaka till studentboendet. Vänta inte till dess för att förverkliga allt det ni borde ha gjort för att växa i Kristus när ni varit hemma på sommaren. Förbered er redan nu för att tillbringa dessa månader borta från prov och skolmat med att åtnjuta rik och överflödande nåd från Gud. Här är 10 saker som kan hjälpa er att växa i er tro när ni har sommarlov.

1. Planera. Det gamla talesättet stämmer: ”De som misslyckas att planera, planerar att misslyckas.” Precis som du lagt tid på att lägga upp arbete och planerat semestrar och resor med vänner, ta lite tid att planera dina andliga prioriteringar inför sommaren. Schemalägg en tid där du kommer att kunna konsekvent, varje dag, läsa Ordet och be. Leta upp en daglig andaktsbok (mina personliga favoriter finns här och här) och låt denna leda vilka bibelställen du ska läsa varje dag.

2. Repetera ditt behov av evangeliet varje dag. Som Tim Keller har sagt: “Evangeliet är inte bara kristendomens ABC utan A-Ö. Evangeliet är inte bara minimikravet för att få komma in i riket utan hur vi alla når fram i riket.” Vi rör oss aldrig bortom vårt behov för den enkla, men djupa, sanningen i evangeliet: Kristus dog och uppstod för våra synder. Varje morgon när vi vaknar blir vi frestade att tänka att vi svikit Gud dagen innan, eller måste leva upp till en viss standard idag för att han ska ta emot och älska oss. Om vi predikar evangeliet för oss själva varje dag, repeterar vi sanningen att Gud tar emot och älskar oss på grund av vad Kristus har gjort för oss, vilket vi tar emot genom tro. 

3. Förutse frestelser. Du kommer åter att hamna i situationer som kan påminna om tidigare misslyckanden. Var medveten om vilka områden du frestas på och sök efter någon som du kan stämma av med. Synden vill alltid övertyga oss om att vi är starka nog att stå emot den. Ring inte din gamla pojkvän bara för att umgås, i tron att det inte kommer sluta där det alltid slutat. Fråga dig själv: Vad kommer sannolikt fresta mig att dra min uppmärksamhet och mitt hjärta bort från Kristus i sommar? Tänk på varför just denna synd lockar och tillämpa Rom 13:14: “Iklä er Herren Jesus Kristus och ha inte en sådan omsorg om kroppen att begären väcks till liv.” Fundera över vad det är som kan distrahera dig från att följa Kristus och ta medvetet tiden att jaga efter Kristus varje dag genom att bekämpa synden.

4. Inse att du behöver församlingen. Relationer kristna emellan liknas vid en kropp för att visa att vi behöver andra troende i våra liv (1 Kor 12:12–26). En hand behöver en arm. Ett öra behöver ett öga. Finn en församling som predikar Bibeln och var med den under sommaren. Det kanske inte är som den kristna verksamheten på skolan, men det är faktiskt bra. När du umgås med en 75-åring som vandrat med Kristus dubbelt så länge som du har levt över huvud taget, kommer du att lära dig någonting av honom! Sök varje tillfälle att sitta under undervisning i Guds Ord. Om det finns gudstjänster i mitten av veckan eller mans- eller kvinnogrupper, planera in dem i almanackan.

5. Möt en broder eller syster i Kristus regelbundet. Gör en poäng av att medvetet träffas med en annan troende för avstämning och bön. Om du inte känner många kristna i din hemstad, tala med en annan troende innan du åker om vissa områden du kommer att frestas i och brainstorma fram några specifika frågor som ni kan ställa till varandra över telefon. Några exempel: Prioriterar du att tillbringa en lugn stund i Guds Ord och bönen, eller är det en eftertanke i ditt dagliga liv? Hur svarar du på din förälders myndighet och anvisningar?

En del av gemenskapen är att du inser att du har ett ansvar för att hjälpa dina bröder och systrar i Kristus att växa, och de har ett ansvar för dig. Gud kallar oss att engagera oss i varandras liv, och ett av sätten vi kan göra detta på är att plocka upp Bibeln när ni är tillsammans eller i telefon och läsa verser som uppmuntrat er under den gångna veckan.

6. Kom på sätt att tjäna din familj. Kanske du blev kristen när du gick i skolan i år. Eller kanske du återupptäckt en kärlek till Jesus som legat i dvala alldeles för många år. Ta tillfälle att låta ljuset av Guds nåd skina genom det sätt du behandlar föräldrar och syskon. Kom på sätt att tjäna när du är hemma. ”Hur kan jag hjälpa till?” och ”Gärna” räcker långt i att visa hur mycket du vill tjäna andra och hur Gud har verkat i ditt liv. Se efter tillfällen att delta i meningsfulla samtal. Du vet inte hur mycket mer tid du kommer att ha när du bor hemma så försök göra det mesta av tiden nu både i din attityd och även handling gentemot din familj.

7. Stäng av telefonen. Ta och stäng av den på riktigt i en timme så att du inte kollar Facebook eller Twitter för 34:e gången idag. Bättre upp, radera dessa appar från din telefon helt eller gör åtminstone så att du måste logga in varje gång du vill titta på ditt nyhetsflöde. Detta kommer hjälpa dig avstå från att vända dig dit när du har det tråkigt och befria dig till att lägga märke till andra människor.

8. Ha som mål att läsa. Kommer du ihåg för några veckor sedan när du sa att du såg fram emot att slippa den obligatoriska läsningen så att du kunde ta och läsa den där boken som du faktiskt ville läsa? Gör en lista över två eller tre böcker som du tror kan vara till hjälp och avsätt sedan tid för att läsa dem. Du kanske kan börja med att välja en biografi, ett skönlitterärt verk, och en klassisk bok om hur man följer Jesus närmare. Om du inte läst Lär känna Gud av J. I. Packer eller Guds helighet av R. C. Sproul, börja med dem!

9. Memorera en bibelpassage. Välj en psalm eller någon annan välkänd passage som Rom 8 eller Fil 2. Vad du än väljer, ta några minuter om dagen för att repetera verserna du lärt dig. Om du har ett tråkigt jobb (vem har inte det?) skriv ut verserna på en lapp och ta upp den ur fickan och begrunda dem när du sitter på gräsklipparen eller sitter barnvakt i huset ner på gatan.

10. Försök vara lika frimodig med evangeliet som du varit på skolan. Du kommer vara med vänner du inte träffat sedan gymnasiet och det kommer bli uppenbart för dem att du förändrats. Istället för att mumla fram någon ursäkt om att du inte känner för att gå ut och festa som vanligt, tala om den verkliga orsaken. Tala om för dem om hur dina begär förändrats och ta tiden att förklara den enkla men mäktiga sanningen: Evangeliet, och hur de också kan följa Jesus. Bjud in dem på en kopp kaffe och läs genom Markusevangeliet med dem. Gud har genom sin nåd satt dig i deras liv, så visa dem Jesus precis som andra har gjort för dig.

Is there enough evidence for us to believe the Gospels?

In an age of faith deconstruction and skepticism about the Bible’s authority, it’s common to hear claims that the Gospels are unreliable propaganda. And if the Gospels are shown to be historically unreliable, the whole foundation of Christianity begins to crumble.
But the Gospels are historically reliable. And the evidence for this is vast.
To learn about the evidence for the historical reliability of the four Gospels, click below to access a FREE eBook of Can We Trust the Gospels? written by New Testament scholar Peter J. Williams.
LOAD MORE
Loading