×

Telefonsamtalet med min syster led mot sitt slut och hon gav mig några sista, svidande ord efter att vi talat länge och väl om ett familjedrama: “Ja vi vet ju att du är den andlige i den här familjen.” Jag suckade inombords och förstod att hon egentligen menade att jag är den självrättfärdige. För att försöka svara på vad jag trodde att hon menade, hävde jag ur mig en mängd ursäkter. Men i slutändan kändes det bara lönlöst. Jag visste att jag hade kvar mitt rykte från förr, då jag var mycket mindre helgad.

Sanningen är den att jag förtjänat denna titel. Som en ung, arrogant, andligt omogen och självsäker kristen hade jag alltid skrivit min familj på näsan om deras misslyckanden och så många gånger öppet visat dem min besvikelse och att jag vetat från början hur det skulle gå, att jag är förvånad att de inte uteslöt mig helt och hållet. Det var inte förrän jag själv upplevt en hel del egna misslyckanden som Gud, tack och lov, fick tyst på mitt fariseiska skryt för gott. När jag tittar tillbaka på de tidiga åren skäms jag över hur jag vanärat Kristi namn och förstört ryktet för alla kristna.

Tyvärr är det lättare att hysa agg än att ge förlåtelse. Rykten är inte lätta att ändra på. Även om vi har oändliga tillfällen att visa vänlighet, räcker det med en enda felsägning eller ett enda vredesutbrott för att helt förstöra vår trovärdighet och krossa vårt relationskapital.

Hur man återuppbygger

Var ska man börja? Är det ens möjligt att återuppbygga det som har gått förlorat? Kanske är du villig att reparera, men du vet att vissa familjemedlemmar alltid kommer att se dig som samma person som du varit innan.

Om det har varit en skada i familjen under årtionden, vill jag ge dig följande tre steg att fundera på. Även om försoning aldrig är en garanti, är det alltid en garanti att Gud kommer se till de ödmjuka och förkrossade.

1. Sök förlåtelse: “Ödmjuka er inför Herren, så skall han upphöja er.” Jak 4:10

Vill du chocka en bitter familjemedlem? Börja med att be om förlåtelse. Det finns ingenting som skär så djupt som sann, ödmjuk omvändelse. Om de undrar varför, kan du berätta hur evangeliet har synliggjort din egen synd i ljuset av Guds nåd. Du kan förklara hur Kristi ödmjukhet på korset överbevisar dig om din egen arrogans, och att när du omvänt dig till honom kan du nu be dem om förlåtelse.

2. Tala mjukt: “Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.” Ords 15:1

Ett mjukt svar kommer väcka nyfikenhet hos en icke troende familjemedlem som tidigare brukat få hårda svar från dig. Att behärska tungan kommer alltid tala tydligare än att använda den till att skära ännu ett andligt snitt i en redan känslig situation. Detta är en allmän princip, så även om en mjuk ton inte alltid lugnar en stormig fejd, så kan man ändå lugnt säga att ilsket gormande aldrig gör det. Tänk på vilka öppningar man kan få när en familjemedlem svarar: “Din reaktion förvånade mig verkligen, jag trodde du skulle bli arg.”

3. Visa vänlighet: “Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem.” 1 Petr 2:12

Sök efter möjligheter att visa självuppoffring och bli till välsignelse för dina icke troende familjemedlemmar. Om ni bor långt ifrån varandra, kontakta dem då och då för att låta dem veta att du ber för dem och tänker på dem. Om de bor i närheten, var tillgänglig för dem. På så sätt kan de se ett hjärta för Kristus som också bryr sig om dem, och de har ingen anledning att tala illa antingen i sina hjärtan eller med sina munnar om det du gör.

Jag vet inte hur min familj ser på mig i dag. Det kommer jag kanske aldrig att göra. Men jag vet att vi alla måste säga som det är och omvända oss från våra misslyckanden gentemot våra familjer.

Be med mig att Gud ger oss en kärlek till våra familjer  – som är genomsyrad av evangeliet! – och som får oss att kritisera våra egna synder mer än deras. Be med mig att Jesus ger oss bedjande, mindre högmodiga hjärtan som flödar över av barmhärtighet och fördragsamhet. Be med mig att den helige Ande hjälper oss att förlåta på samma sätt som vi fortsätter bli förlåtna.

Och genom Guds nåd, kan de också få ära honom.

 

Översatt av evangeliecentrerat.se

Is there enough evidence for us to believe the Gospels?

In an age of faith deconstruction and skepticism about the Bible’s authority, it’s common to hear claims that the Gospels are unreliable propaganda. And if the Gospels are shown to be historically unreliable, the whole foundation of Christianity begins to crumble.
But the Gospels are historically reliable. And the evidence for this is vast.
To learn about the evidence for the historical reliability of the four Gospels, click below to access a FREE eBook of Can We Trust the Gospels? written by New Testament scholar Peter J. Williams.
LOAD MORE
Loading