×

Hur man delar med sig av tron på jobbet

Som kristen är du helackrediterad ambassadör för Jesu rike, universums Högste Konung. Gud har anförtrott åt dig försoningens budskap, de goda nyheterna att Jesus försonar rebeller med Gud. Detta är lika sant från 9:00–17:00 måndag till fredag, som det är för alla andra livets timmar. När du går till kyrkan är du en Kungens ambassadör. När du umgås med vänner är du en Kungens ambassadör. När du går till jobbet, möter en klient, sitter i möte, jobbar på ett projekt, slår in en spik, gör en ritning, välkomnar en kund eller skriver en teknisk rapport, är du alltid en Kungens ambassadör.

Evangelisation är inte huvudsyftet med vårt yrke. Skriften uppenbarar alla sorters syften och motiv för vårt arbete. Men vi får inte lura oss själva. Ett av syftena är evangelisation. Vi är ständigt ambassadörer för vår Kung, inklusive på arbetstid.

Så hur kan vi troget dela evangeliet med människor på jobbet? Här är fem förslag.

1. Gör helt enkelt ett bra jobb som kristen

När du får chansen att berätta evangeliet för en arbetskamrat, se till att du redan backat upp detta genom att själv vara en god arbetare. Bygg upp ett rykte som en person som arbetar målinriktat, kreativt, vänligt och uppmuntrande. När du sedan får chansen att dela evangeliet kommer människor se hur du avspeglar din Kungs karaktär.

Praktiskt kan ni låta era yrkesmässiga utmaningar genomlysas av evangeliet och fundera över hur ni kan närma er dem “så som ni tjänar Herren” (Kol 3:23). Vill Jesus att du tar genvägar i detta projekt? Vill han att du lurar din klient genom att göra ett fuskjobb? Vill han att du klyvsågar dina anställda när de gör misstag, även dumma sådana? Vill han att du tjurar dig igenom dagen med ett bittert och ilsket sinne? Nej. Han vill att ni möter era utmaningar i tron att de alla i slutändan är komna av hans hand. Mitt upp i allt detta skulle han vilja att ni “lyser som stjärnor i världen, när ni håller fast vid livets ord” (Fil 2:15-16). Då kommer det evangelium ni talar om bli bekräftat inför de som iakttar er.

2. Lär dig lägga Gud på bordet

Ja, släng fram honom bara! Låt människor veta på ett naturligt, lättsamt, tryggt sätt att du är kristen. Varför försöker så många troende hålla sin kristna tro hemlig? Vi vill alla att någon kommer fram och frågar oss om kristendomen (eftersom det besparar oss den besvärliga känslan att behöva starta samtal om detta själva), men ofta tar vi omvägar för att inte ge dem någon möjlighet att göra detta.

När någon undrar vad du gjorde i helgen, säg att du gick till kyrkan. Nämn bibelstudiet du är på  tisdagkvällar. Mumla bara inte “Jag kan tyvärr inte komma på ditt födelsedagskalas; jag är upptagen.” Säg: “Jag kan inte komma för jag är inplanerad att arbeta i min församlings klädkammare denna helg.” Du behöver inte vara otrevlig eller oansvarig i det. Se bara till att du offentligt identifierar dig med Jesus. Låt människor på något sätt förstå att du är kristen och inte mentalt censurerar bort den kristna tron från dina interaktioner och samtal. Du kommer att bli förvånad över hur ofta människor tar tillfället att tränga in i den lilla informationsbit du just gett dem. Människor är ofta mer intresserade av andliga ting än man kan tro. De behöver bara lite tillåtelse från dig så att de kan känna sig fria att tala om det.

3. Bygg relationer bortom kontoret

Sträva efter att bryta igenom de personliga/yrkesmässiga gränser som kan uppstå mellan dig och dina arbetskamrater. Naturligtvis bör du inte låta dina relationer bli olämpliga på något sätt. Men om du ska dela evangeliet med någon kommer du slutligen behöva tala med dem om någonting annat än bara jobb.

Det är egentligen inte så svårt. Ta en kopp kaffe efter jobbet. Ställ frågor som går bortom det ytliga småprat som ofta kännetecknar kontor. Ge lite information om dig själv som uppmuntrar den andra personen att öppna sig också. Tala om din familj. Var ärlig med att du har vissa svårigheter i livet eller tala om några av dina förhoppningar inför framtiden. Med tiden, genom dina frågor, din öppenhet och ditt intresse för deras liv, kommer du förmedla att du bryr dig om dem mer än bara de talanger de bidrar till företaget med. Du bryr dig om dem för dem de är. De kommer mer sannolikt lyssna på hur du diskuterar evangeliet om de vet att de inte bara är en annan kugge i din yrkesmaskin.

4. Använd församlingens vittnesbörd

När du bygger relationer med människor, leta efter sätt att blanda in andra troende från din församling också. Ett av de största vittnesbörden för evangeliet på denna planet är den kärlek som kristna har för varandra (Joh. 13:34-35). Om du och några vänner från församlingen ska umgås med varandra, bjud in en av dina arbetskamrater att vara med. Samtalet behöver inte vara särskilt andligt. Ibland kan interaktionerna mellan en grupp vanliga, intressanta, roliga, intelligenta kristna ändra en människas hela perspektiv angående den kristna tron. Bjud också dina arbetskamrater till din församlings gudstjänster. Låt dem se hur det är när en grupp kristna samlas och tar sin tro på allvar. Många har aldrig sett någonting liknande, och att uppleva detta kan skapa alla möjliga bra frågor i deras tankar. Jesus kallade sina efterföljare att samlas i församlingar av en anledning. Din församlingsfamilj kan vara en enorm evangelisationsresurs. Låt dem vara dina arbetskamrater i att hålla fast vid livets ord på din arbetsplats.

5. Tänk på din arbetsplats som ett “missionsfält”

Har du tänkt på att en av orsakerna till att Gud kanske placerat dig på ditt jobb är att ge dig möjlighet att bryta in i en särskild subkultur med evangeliets nåd? Över hela vårt samhälle finns det otaliga människogrupperingar som har mycket gemensamt helt enkelt för att de arbetar inom samma område. De har samma jargong; de brottas med samma problem; de ställer många likartade frågor. Och tyvärr är evangeliet en raritet i många av dessa subkulturer. Till exempel tänker jag mig att jag (Sebastian) är en av bara ett fåtal kristna som arbetar i den kreativa internetrymden idag. Detta betyder att jag har förmånen att hjälpa till att bryta in i denna subkultur med de goda nyheterna. Vilken specifik grupp har Kungen placerat ut dig hos att arbeta bland varje dag? Arkitekter? Lärare? Bilförsäljare? Att tänka på missionen på detta sätt hjälper oss att inte bli modfällda av tanken på de miljoner som behöver frälsning. Istället får vi energi av tanken på att vår Kung har placerat ut oss i ett specifikt nätverk av vänner och relationer där vi kan tala sanningar som de sällan får höra.

Du kan också fundera på att ta jobbet till en annan del av världen, till och med till platser dit det kan vara svårt för yrkesmissionärer att ta sig. Globaliseringen av affärsvärlden är en av de allra viktigaste utvecklingarna i missionshistorien. Företag expanderar internationellt och söker professionella, experter och entreprenörer för att kunna öppna nya marknader där de inte tidigare funnits. Varför inte fundera på att bli ingenjör i Shanghai? Varför inte bedriva din verksamhet i Dubai, Istanbul eller Moskva, där miljontals människor från hundratals nationaliteter lever och arbetar varje dag? Dessa platser behöver ett starkt evangelievittnesbörd. Yrkesmissionärer i dessa städer kommer bli djupt uppmuntrade av andra kristna som flyttar dit och sätter handen till plogen.

Not: Detta utdrag är anpassat från Greg Gilbert och Sebastian Traegers bok The Gospel at Work: How Working for King Jesus Gives Purpose and Meaning to Our Lives (Zondervan).

 

Översatt av evangeliecentrerat.se

Is there enough evidence for us to believe the Gospels?

In an age of faith deconstruction and skepticism about the Bible’s authority, it’s common to hear claims that the Gospels are unreliable propaganda. And if the Gospels are shown to be historically unreliable, the whole foundation of Christianity begins to crumble.
But the Gospels are historically reliable. And the evidence for this is vast.
To learn about the evidence for the historical reliability of the four Gospels, click below to access a FREE eBook of Can We Trust the Gospels? written by New Testament scholar Peter J. Williams.
LOAD MORE
Loading