×

3 faktorer för blomstrande studentverksamhet på Arabiska halvön

Samtidigt som böneropet skräller från den centralt placerade moskén på skolområdet börjar 20 universitetsstudenter gradvis att fylla ett större grupprum i biblioteket för veckans bibeldiskussion. Det är en av tre på detta skolområde varje vecka. Men vad som är särskilt slående med denna grupp är att majoriteten av de som besöker är muslimer. Det tredje mötet lades till efter en förfrågan från ordföranden för den muslimska studentföreningen. Det finns några med hinduisk och namnkristen bakgrund i mixen. Åtta olika nationaliteter finns representerade.

Under timmen som följer leder förstaårseleven från Egypten, Maged, gruppen, och man diskuterar Luk 7:36-50 om Jesus hemma hos farisén Simon. Alla deltagare läser från bibelavsnittet på vanliga papperslappar som delats ut runt bordet. Alla får kommentera och dra sina egna slutsatser om Jesus och det enda kravet är att de är konsekventa och rimliga i sina slutsatser om vad texten faktiskt säger. Det är en livlig diskussion. Många deltagare har aldrig läst Bibeln och endast en eller två har någonsin ägt en. Medan diskussionen lider mot sitt slut frågar ledaren om vem Jesus verkar vara, utifrån liknelsen han berättar.

”Han hävdar tydligt att han är Gud” piper en av studenterna från trakterna kring Persiska viken. Huvuden nickar instämmande kring rummet.

Gud verkar på Arabiska halvön 

En evangelisk-kristen studentverksamhet har vuxit stadigt i över ett årtionde på Arabiska halvön. Bibeldiskussioner likt den ovan nämnda äger rum varje vecka på 16 universitetsområden i landet där arbetet har sin bas. Ett liknande arbete har uppstått i ett av grannländerna medan man varit först med att knyta kontakt med kristna studenter i tre andra angränsande länder.

Studenter från nästan alla länder kring Persiska viken, Nordafrika, Iran, Indien, Pakistan och andra delar av Asien deltar i bibeldiskussionerna och aktiviteterna. Många studenter har blivit kristna och flera troende med muslimsk bakgrund har gått med i gemenskapen och blir lärjungatränade.

Tre kritiska faktorer

Ledarna för rörelsen pekar på minst tre faktorer i arbetets tillväxt och andliga livskraft.

1. Ett klart definierat evangeliebudskaps centrala roll.

I hjärtat av detta arbete finns ett pågående fokus på evangeliebudskapet, med Jesu perfekta liv, försonande död och kroppsliga uppståndelse som kärna (1 Kor 1:17, Rom 1:16, 1 Kor 15:3-8). De vuxna verksamhetsledarna i studerar regelbundet olika aspekter av evangeliebudskapet med studentledare. Alla uppmuntras att vara klara som kristall i sitt svar på frågan: ”Vad är evangeliet?” och att formulera det frimodigt och enkelt i vardagligt språk. Viktiga ämnen i Skriften som helgelse, kvinnors värdighet som Guds avbilder och Treenigheten förstår man har en koppling till eller utgår från Bibelns frälsningsbudskap. Varje aktivitet utformas i ljuset av evangeliet. 

Lärjungaskap i gruppen betonar tillväxt i helighet som drivs av nåd, och att göra ”goda gärningar som Gud förberett” (Ef 2:10). Ett nyckeltema är att om ingen får höra det verbalt uttalade budskapet om Jesu försoningsverk på korset kommer ingen att ångra sig och vända om från sin synd, tro på  Kristus och komma in i Guds rike (Rom 10:14).  

En anekdot illustrerar detta. Freddy, en ivrig afrikansk student började besöka bibeldiskussioner på skolan och församlingsgudstjänster med andra elever i verksamheten under sina första veckor på universitetet. Han insisterade på att han var kristen, men ändå var hans uppfattning om evangeliet fundamentalt bristfälligt, och hans liv stämde inte överens med evangeliet (Gal 3:14). Genom vännernas uthållighet och upprepade förklaringar och förtydliganden om de goda nyheterna, ångrade och bekände Freddy sin synd och hur han hade förvrängt nådens evangelium, och gjorde bättring. En radikal karaktärsförvandling började ske, och nu har han fört många till Kristus och samlar många fler till församlingen och bibeldiskussionerna. Han planerar att gå med i teamet som studentarbetare på heltid så fort han tar examen nästa år.

2. En biblisk syn på omvändelse. 

Studenterna får lära sig urskiljning i fråga om sann, biblisk omvändelse (Matt 7:17-20). Ett blott intresse för Bibeln, en önskan att efterlikna Jesus eller rent av emotionella avståndstaganden från synden är inga bombsäkra tecken på omvändelse. Studenter som uppvisar dessa karaktärsdrag uppmuntras att fortsätta sitt engagemang, men gruppen har inte för bråttom att bekräfta att någon har blivit kristen bara för att en annan student säger att han eller hon nu följer Kristus. Ledare lär sig att titta efter en innerlig ånger (2 Kor 7:10), fortsatt förtröstan på Kristi verk på korset istället för deras egna gärningar (Hebr 6:1) och frukt som nåden burit (Gal 5:22f.; Luk 3:8) i form av karaktärsförvandling och goda gärningar (Ef 2:8-10).

Ett exempel på undervisning om sann omvändelse ägde rum sent en eftermiddag när Mohammed, en medborgare på Arabiska halvön tittade in på den kristna skolgruppens samlingsplats. Han hade kommit till bibeldiskussionerna och erkänt sin uppskattning för Jesus. Nu kände han sig deprimerad och förtvivlad. En medlem i gruppen började tala med honom om hoppet i Kristus och de goda nyheternas löften. Han suckade och sa ”Jag önskar verkligen att jag kunde få den där känslan av pånyttfödelse.” Ett långt samtal följde där den kristna studenten förklarade sann omvändelse och om den glädje han ser i sina kristna vänner. Mohammed har inte kommit till tro men gruppen fortsätter sin vänskap och sina samtal om evangeliet med honom.

3. Samarbete och tjänst i den lokala församlingen.

Vid ett av studentverksamheternas helgsammanträden blev ”vikten med den lokala församlingen” vald som ämne. Några kristna ledare ifrågasatte om ämnet skulle dra eller intressera tillräckligt många studenter för att vara värt att fundera över. Bara denna konferens har sporrat till fler samtal och mer andlig tillväxt i rörelsen än någon annan under de senaste 10 åren. Studenter vällde in i de lokala församlingarna de följande veckorna och många är nu med i medlemsskapskurser. 

Tidigt under verksamhetens utformning insåg ledare att samarbete med hälsosamma lokala församlingar är någonting mycket viktigt. Församlingen är Guds plan för att visa upp sin ära inför den åskådande världen (Ef 3:10). När verksamheten lanserades såg de studenter komma till Kristus, ändå visste de att om studenter inte blev integrerade i det lokala församlingslivet så skulle deras andliga tillväxt hämmas eller undermineras av dålig undervisning i svaga församlingar, eller så skulle de kanske inte komma till församlingen alls (Hebr 10:24f.).

Ledarskapet började tjäna i ett par lokala församlingar och detta samarbete har varit till enorm hjälp för studentverksamheten. Utöver den fruktsamma lärjungaträningen genom skolverksamheten sitter studenter under stadig bibelutläggande predikan varje vecka. Sanningar de lär sig under veckan på skolans bibelstudier förstärks av församlingen och vice versa. De bjuder in studenter till bibeldiskussioner både på skolan och församlingsgudstjänsterna. Många muslimska och hinduiska studenter har exponerats för sin första gudstjänst någonsin i hälsosamma, evangeliecentrerade församlingar. Pastorerna i dessa församlingar ger sitt stöd till studentverksamheten och den lokala församlingen stärks genom studenternas delaktighet.

Bär hälsosam frukt

På ett universitet blev Lisa, Carlos, Steve och Emily ledda till Kristus genom studentverksamheten under deras första år. Senare då de blev ledare över gruppen, var ett av kraven på dem att de blev medlemmar och aktivt deltog i en evangeliepredikande lokal församling. Var och en avger ett starkt vittnesbörd om att deras första år i att sitta under sund undervisning i församlingen har blivit ovärderlig för deras andliga tillväxt. En del har tackat nej till lockande erbjudanden om att studera utomlands eller vägrat anta erbjudanden om jobb där det inte finns någon hälsosam församling. 

Dessa tre faktorer har kanske spelat viktigast roll i att få en hälsosam och fruktsam studentverksamhet att växa på halvön. Må Gud bli ärad genom detta arbete och må det sprida sig över hela Arabiska halvön trots den tvehövdade ormen med en djupt rotad islamsk kultur och en skenande materialism.


Red. anm: Denna artikel har blivit anpassad utifrån Training Leaders Internationals nya Journal of Global Christianity. Den finns tillgänglig på fem språk (engelska, persiska, spanska, franska och kinesiska). Du kan läsa en kort introduktion här.

Is there enough evidence for us to believe the Gospels?

In an age of faith deconstruction and skepticism about the Bible’s authority, it’s common to hear claims that the Gospels are unreliable propaganda. And if the Gospels are shown to be historically unreliable, the whole foundation of Christianity begins to crumble.
But the Gospels are historically reliable. And the evidence for this is vast.
To learn about the evidence for the historical reliability of the four Gospels, click below to access a FREE eBook of Can We Trust the Gospels? written by New Testament scholar Peter J. Williams.
LOAD MORE
Loading